14/09/2015
Vi vidste det egentlig godt, men nu ligger der flere undersøgelser, der underbygger det. Store daginstitutioner, hvor det lille barn møder mange forskellige voksne og børn, giver flere problemer med børnenes adfærd, end små institutioner, og problemadfærden fortsætter desværre op i skolen. En dansk undersøgelse vist, at de små institutioner har en højere pædagogisk kvalitet og mere positiv kontakt mellem pædagoger og børn end de store institutioner. En dansk undersøgelse har nu vist, at de små institutioner har en højere pædagogisk kvalitet og mere positiv kontakt mellem pædagoger og børn end de store institutioner. En norsk undersøgelse har samtidig påvist, at der i 1. klasse er flere lærer-barn konflikter med børn, der kommer fra store daginstitutioner. Som den kendte professor i psykologi Dion Sommer udtrykker det: "Ergo produceres problembørn til skolen". Eller som jeg ville sige det: Vi er selv ude om det.
Man har i mange år vidst, at helt små børn, der ikke får den dosis af omsorgsfuld menneskelige kontakt, de har brug for, bliver meget stressede. Man har samtidig vidst, at stess hos de helt små børn kan betyde, at den forreste del af hjernen ikke udviklede sig helt som meget som hos andre børn. Det er den del af hjernen, der bl.a. indeholder vores evne til at fokusere og koncentrere os, samt planlægge og organisere det vi gør. Lyder det genkendeligt? Det er fordi, det lige netop er de symptomer, man ser hos børn, der slås med ADHD. Ved at acceptere, at vores små børn er i store daginstitutioner med for meget uro og for få trygge voksne, stresser vi vores børn og risikerer, at de udvikler samme problemer som børn med ADHD. Og det er jo lige netop det, der vises i den danske og den norske undersøgelse: At store daginstitutioner producere børn med problemer. Hvor smart er det?
Skulle vi ikke tage og holde op med det? Skulle vi ikke sikre, at vores små børn vokser op i små trygge miljøer, hvor de ikke bliver udsat for unødig stress?